Så många besökare har din hemsida
Hur många besöker din hemsida? För att veta hur mycket nytta din hemsida faktiskt gör för dig eller ditt företag behöver du ett sätt att kunna se hur många som besökt din hemsida. Dessutom vill du se vilka sidor dina besökare har tittat på. Det finns flera sådana verktyg, men det största har Google utvecklat och kallas ”Google Analytics”. Allt du behöver är ett google konto.
Google analytics
Verktyget ”Google analytics” är ett gratis analysverktyg som vem som helst kan använda utan kostnad. Genom att klistra in några rader kod på din hemsida kan Google Analytics spåra alla dina besökare. Allt från hur många som besökt din hemsida till vilket land de surfat ifrån och även från vilken site de kom till din, tex om de kom via en google sökning eller direkt genom att trycka in din webbadress i webbläsaren.
Du kommer att tjäna mer pengar
Mitt mål är att dela med mig av de insikter jag tror du kan ha nytta av. Jag kan börja med det som jag själv håller koll på och vad som är intressant för mig och min verksamhet.
Jag ska berätta vad mitt mål är med min hemsida och med min blogg. Målet för mig är att sprida kunskap som kan hjälpa andra entreprenörer på internet. Det kan vara allt från bloggare till företagsägare och e-handelsföretag. Genom grundläggande kunskap i de analysverktyg som finns kan man dra nytta av dessa insikter och öka trafiken (antalet besökare) på sin hemsida.
De insikter jag funnit nyttiga för e-handelsföretag är vilka produkter folk klickar mest på. Dessa säljs det troligen mest av, men det är inte alltid fallet. Dina kunder kanske är intresserade men de köper inte. Då får man se vad man kan förbättra. Det kanske saknas information, priset kanske är felaktigt eller för högt. Genom att se vad folk tittar på och sedan jämföra det med vad som faktiskt har sålts kan man göra kvalificerade förbättringar och troligtvis öka försäljningen.
Bloggare vill så klart veta vilka ämnen som deras besökare klickar mest på. Det ska man naturligtvis skriva mer om eftersom det är det som läsarna vill ha. Genom att ge dina läsare det de vill ha gör du dem gladare och du blir gladare när fler läser just det som du har skrivit.
Att synas är bra för alla. Även det lilla företaget mår bra av att ha en hemsida där man kan spåra besökarna. Kanske tittar de mest på öppettiderna, då kanske du ska flytta dessa till startsidan så att man inte behöver leta. Kanske lägger du ett fint erbjudande på en av dina bästsäljande tjänster eller produkter precis bredvid så kunden inte kan undgå att de ditt oslagbara erbjudande?
Det finns ingen anledning att låta bli
Verktygen är gratis och det finns bra utbildningar på nätet som lär dig hur det fungerar. YouTube är superbra om man letar efter hur man gör en särskild åtgärd eller analys.
Jag funderar själv på att ha en liten snabbkurs på bloggen i de grundläggande funktionerna. Kan det vara intressant så kommentera gärna under artikeln, då får jag veta om det finns efterfrågan. Jag kanske till och med kan göra en video om efterfrågan är hög.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!