,

Här är checklistan när du ska starta en hemsida

1Planera

Skriv upp ditt eller verksamhetens behov. Ska det finnas ett bokningssystem? Kanske ska du sälja produkter och tjänster och behöver en webbshop? Du kanske ska blogga om kläder eller teknik?

Oavsett vad syftet är med din hemsida ska du skriva ner din kravspecifikation. Skriv gärna minimumkraven och önskade krav. Därefter har du större möjlighet att jämföra mellan alla olika sorters tjänster det finns idag som tillhandahåller hemsidor.

Fastna inte i planeringsstadiet bara. Testa gärna olika tjänster. Det finns ofta gratisvarianter man kan prova och utvärdera innan man betalar för en tjänst. Utnyttja detta och se vad som fungerar bäst för er!

 

2

Börja med det du behöver

Det är jättelätt att slå på stora trumman när man startar. Högtflygande planer om hur mycket funktioner som ska finnas på hemsidan är visserligen bra men det är även bra att begränsa sig till det essentiella som behövs för att lansera hemsidan. Det är lättare att utöka efter man lagt grunden. Börja till exempel med en enkel statisk hemsida med presentation om dig/företaget och kontaktuppgifter. Redan med den informationen förmedlar du att du finns och hur det går att få tag i dig.

Om du startar en webbshop kan det ta tid innan du hinner få upp alla produkter, bilder, specifikationer m.m. Mitt förslag är att börja övergripande. Se till att få upp så många produkter som möjligt utan att grotta ner dig i detaljerna på varje produkt. Lägg upp produkterna så att kunderna kan se dem. Fyll på med information efterhand som du har tid och efterhand som kunderna frågar dig.

 

domain

3

Domännamn

Valet av domännamn kan vara svårt. Ofta kommer man på ett perfekt domän som man skulle vilja köpa och ha till sin verksamhet eller blogg som redan är upptaget av någon annan. Adresser av typen .se och .com är extremt populära. Kan du nöja dig med en .nu eller .net adress kanske du kan få det namn du önskar.

Är namnet oerhört viktigt kan du kontakta de som äger adressen och försöka köpa den av de nuvarande ägarna.

När det gäller domännamn är de billiga att äga. De kostar någon hundralapp per år och kräver i sig självt inget underhåll.

Om du vet vilket webbhotell du tänker använda så köp domänen genom dem. Då får du lättare hantering av adressen och vart den ska peka eller vad den ska visa.

Kolla gärna på Loopia vad som är tillgängligt genom att klicka här

 

tjänst

4

Välj Tjänst

Nu när du vet vad du behöver och vilka funktioner som du kräver är det dags att välja tjänst. Provade du några från ovanstående punkt? Om inte så gör det. Du vill veta vad du köper.

Många hostingföretag* erbjuder en enkel guide där du fyller i önskad information och klickar på nästa tills hemsidan är klar. Mycket enkelt, snabbt och billigt. Tänk dock på att detta sätt att göra en webbplats på inte är särskilt förändringsvänlig och det kan vara svårt att få till den design eller funktion du önskar.

WordPress är något jag själv använt mycket när jag hjälper mina kunder med deras hemsidor. Det finns plugins till i stort sätt allt du kan tänka dig. Funktioner till bloggar och webbshoppar till exempel. Har man dessutom speciella krav kan man få utvecklat ett plugin till en som fungerar bra till just din verksamhet. WordPress har ett oerhört stort community bakom sig och det finns ingen brist på information, teman och plugins.

Wix är en bra ”klicka och dra” byggare som är lätt att förstå. Detta är lättare att sköta för de flesta som inte tycker om allt för mycket konfiguration. Dessutom får du support av Wix om du skulle stöta på problem

Det finns väldigt många aktörer och leverantörer av hemsidor och lösningar. Titta gärna hur andra har gjort innan du bestämmer dig.

* Företag som erbjuder webhotell och ser till att din hemsida alltid är online.

 

5

Bygg din hemsida

Bygg din hemsida med verktygen du har valt. Om du inte tycker att du är teknisk nog så anlita någon annan att göra arbetet åt dig. Då sparar du din egen tid som du kan använda till det du är bäst på, din verksamhet.

Även om du får en konsult eller paketerad lösning så bör du ha en övergripande förståelse för hur du kan lägga upp information på hemsidan utan att behöva be om hjälp varje gång. Detta är särskilt viktigt ifall du kommer göra ändringar ofta. Detta gäller små företag. På större företag har man i regel någon som är ansvarig för detta.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *