Att starta en butik på nätet har aldrig varit lättare

 Är det inte svårt?

Webbutiker öppnar i allt större utsträckning och e-handeln i Sverige och världen växer för varje år som går. Har du en vara som du tror på bör du ha en webbutik att sälja den i. En butik på nätet är definitivt en mycket billigare lösning än att ha en fysisk butik med allt vad det innebär. Hyra, lager, personal till exempel. Med en webbutik kan du börja helt själv och efterhand som försäljningen ökar kan du fundera på att inkludera fler personer i verksamheten.

Marknaden är aldrig mättad

Finns det redan stora aktörer inom det du säljer? Bra! Då finns det en klar efterfrågan på dina produkter. Det är en myt att man måste uppfinna något nytt och revolutionerande för att kunna konkurrera med andra inom samma verksamhetsområde. För några år sedan fanns det redan många kläd’ och skobutiker på nätet och man trodde att marknaden var mättad. Sedan dess har många nya aktörer lyckats slå sig in på marknaden och ta stora andelar, till exempel Sportamore, Zalando, Boozt mfl. Det finns alltid plats på marknaden och det är klart att du ska ta chansen om du drömmer om din egen butik.

Webbutiker – olika plattformar

Här är en kortfattad beskrivning om de populäraste plattformarna som används av nystartade butiker idag.

WordPress – Woocommerce (rekommenderas av mig)

Enligt mig själv lättast att komma igång med. WordPress är i grunden gratis, det är även Woocommerce! Det som kommer att kosta är plugins för betalning och kanske något fräsigt tema för att ge kunden en bra upplevelse. Du kan komma undan med en tusenlapp och få en bra infrastruktur att börja med om du kan ordna det själv.

Du behöver ett webbhotell för att komma igång samt lite tekniskt kunnande för att sätta upp en ny WordPress site och aktivera Woocommerce som plugin.

Shopify

Kostar 29 dollar per månad, ca 300 kr. En enkel visuell editor som ger dig mycket gratis. Inte lika utbyggbar som WordPress men har å andra sidan mycket inbyggt redan som inte WordPress har. Jag gillar personligen inte att ha en månadskostnad från början. Så jag tycker man borde börja med någon av de andra alternativen om man är någorlunda teknisk eller om man har någon som kan ordna det för en engångssumma.

Grundpris ca 3600 kr per år.

OpenCart

Precis som WooCommerce är OpenCart gratis och erbjuder en beprövad plattform för e-handel. Dock är det inte lika lätt att blanda innehåll. Till exempel om du vill ha blogg eller andra informationssidor så är detta inte lika lätt att ordna med OpenCart. Som ren e-handelsplattform funkar den väldigt bra.

Du behöver ett webbhotell för att komma igång samt lite tekniskt kunnande för att sätta upp OpenCart.

 

Betalningslösningar

Swish

Swish är ett billigt sätt att komma igång, eller att ha som kompliment. Banken tar en liten avgift per månad för att ge dig ett företagsnummer till Swish. Ett sådant nummer börjar på ”123”.

Du betalar ingenting för transaktionerna.

Handelsbanken tar 50 kr per månad för Swish för företag. Prata med din bank för aktuellt pris.

Payson

Payson tar ingen start eller månadskostnad utan tar istället 2,84% på varje köp. Ett jättebra sätt att tillhandahålla de vanligaste betalningsalternativen.

Procentsatsen minskar om man kommer över en miljon i omsättning. Se payson.se för mer information.

  • Faktura
  • Betal/kriditkort (Visa/Mastercard)
  • Delbetalning (över 300kr)
  • Internetbank

DIBS

Dibs tar en startavgift samt en månadskostnad (se tabell för pris). De tar 3 kr per transaktion så du får räkna på vad din totalkostnad per år blir. Desto större omsättning desto mer intressant är denna lösning, ekonomiskt sett.

Startavgift 2990 kr
Månadskostnad 450 kr
Pris per transaktion 3 kr

Klarna

Klarna baserar sitt pris beroende på din volym. Säljer du mycket kan du få bättre avtal. Små handlare kan få betala 15 kr + 3%.

De har även startavgift och månadsavgift som också baseras på omsättning.

Klarna ska övervägas när verksamheten och omsättningen växer, då kan det vara en bra idé att se över vad det skulle kunna kosta för er.