Alla som har en hemsida vill att den ska få besökare. Det spelar ingen roll vad din hemsida handlar om. Du vill att andra människor ska hitta till just dig. Detta gör vi genom Google Sök.

Vad gör vi om vi vill veta något? Jo, vi googlar. Det är när andra männskor googlar om ditt ämne som du vill dyka upp i sökningarna. Jag har ett konkret exempel från min egen svärmor som driver ett redovisningsföretag i Höganäs. Givetvis ville hon att folk skulle kunna hitta henne när de till exempel googlar på ”redovisning höganäs”. Innan vi optimerade hennes hemsida så låg hon på sida 3 på just denna google-sökning. Efter optimering och lite annonsering ligger hon nu på sida 1 och är nummer 3 på listan av resultat som visas.

För att optimera sin hemsida bör man veta lite hur Google tänker när de sorterar sökresultaten. Google har så kallade spindlar (programmerade robotar) som söker genom internet. Dessa spindlar söker genom din hemsida och kollar på överskrifter och andra värden för att avgöra vad din hemsida handlar om och vad du erbjuder. Google poängsätter hemsidor baserat på relevans och på antal besökare. Genom att optimera din hemsida och använda sådana sökord som du vill att din hemsida ska förknippas med ökar dina chanser att klättra bland sökresultaten.

Enligt undersökningar så går mindre än 10 procent av alla sökande vidare och kollar på sida 2 av sökresultaten. De allra flesta klickar på ett översta alternativet och klickfrekvensen minskar proportionerligt nedåt i listan. En del skämtar om att ”googles sida 2 är det bästa stället att gömma liket på” och det ligger en del sanning i det. Första målet är att nå sida 1.

Det är väldigt svårt att rikta in sig på generella sökningar som ”träning” eller ”god mat”. På den typen av sökningar finner man många företag och bloggar som varit aktiva under lång tid. Till en början kan man fokusera på det man erbjuder som är mer specifikt. Om du driver en klädaffär i Helsingborg som inriktar sig till bebisar och små barn kanske du ska försöka klättra i sökningar om ”barnkläder i helsingborg”. Det är mer specifikt och innebär dels att kunden letar efter dig och du har inte lika hög konkurrens som om du hade riktat dig till hela Sverige eller världen.

Google Trends

Undersök vad som är hett just nu och anpassa innehåll efter det om du känner att det kan gynna din verksamhet. Du kan komma åt verktyget här: Google Trends

google sök

Google Search Console

Genom att registrera din hemsida på Google Search Console kan detta verktyg hjälpa dig att anpassa innehållet på din hemsida så att det blir mer sökvänligt.

 

Google My Business

Om någon googlar på ditt företag vill du dyka upp med bild och kontaktuppgifter direkt på Google Sök. Genom Google My Business kan du ställa in vad som ska synas. Se exempel nedan:

bild

Öppettider, telefonnummer, adress och karta är de viktigaste sakerna för en kund ska hitta eller kontakta dig eller ditt företag.

Google Adwords

Detta är det som Google tjänar en stor del av sina pengar på. Du vet säkert att väldigt många av Googles tjänster är gratis, som Google Sök, Gmail, Google Docs, Google Drive mfl. En del av de jag nämnde har en betalversion men i grunden är de gratis.

google sökning annons

Adwords är Googles sätt att låta dig betala för att hamna överst bland sökningar på Google Sök. Det är faktiskt en aktiv budgivning om vem som ska hamna överst. Som du kan se på bilden ovan står det ”Annons” bredvid de sponsrade länkarna.

Du anger hur mycket pengar om dagen du är villig att betala samt hur mycket du kan tänka dig att betala för ett klick. Det du betalar för är klick. Om du syns utan att personen som gjort sökningen klickar på din länk så betalar du inget. Googles algoritm tar även hänsyn till relevans. Har du bättre innehåll än konkurrenten  så har du större chans att prioriteras före dem.

Här får man laborera med olika sökord och se vad som fungerar och om de leder till köp eller önskad interaktion på din hemsida. Använd olika sökord och se vad du behöver lägga för bud för att synas framför andra som också använder samma sökord.

 

Comments

comments

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *